Co postovat na FB, když není co

29.09.2020

Facebook je mocný nástroj - dokáže web pěkně rozhýbat bez velkých investic. V ČR používá Facebook přes 5,5 milionů lidí a každý z nich na něm stráví průměrně dvě hodiny denně. To je slušné publikum k oslovení. Jenomže zaujmout jejich pozornost natolik, aby se stali i vašimi zákazníky nebo pravidelnými sledujícími, to už je hotová věda. Pokud váš byznys nestojí na oblečení, jídle, zvířatech nebo kosmetice (což je nejsledovanější obsah vůbec), můžete se u FB postech pořádně zapotit. Nehledě na to, že Facebook obecně firemním stránkám snižuje organický dosah. Nutí tak využívat placenou reklamu. Dalším oříškem jsou obory, která jsou pro FB kontroverzní (konopí, erotické pomůcky, tabákové výrobky, některé doplňky stravy, zbraně, alkohol, volně prodejné léky apod.).

Problémem je totiž obsah. Pokud v portfoliu máte pár produktů nebo třeba jednu službu, nehodí se je neustále točit dokola. Jak tedy vytvářet obsah na Facebook, když máte skromnou nabídku?


Obrázky jsou fajn, ale nejvíc táhnout videa. Co ještě použít k propagaci na Facebooku?

Nejoblíbenějším typem postů jsou videa, nejlépe v délce 3 až 5 min (ideálně 3,2 min). A nemusí jít o střih hodný Oscara. Poutavé video natočíte na běžný chytrý telefon a když ho upravíte v některém z několika free dostupných verzí programů, které dnes ovládají i třeťáci, za pár hodin máte premiéru. Co natočit?

  • Jak vyrábíte produkt,
  • jak pracujete nebo řešíte určitý problém,
  • manuály,
  • řešení nejčastějšího problému, se kterým se na vás zákazníci obrací,
  • DIY návody.

Lidi se na Facebook chodí bavit, tak zkuste video pojmout vtipně nebo naučně. Hrejte na jejich emoce a názory. Nebojte se kontroverze. Jen si dejte pozor na témata, která Facebook zakazuje nebo výrazně omezuje.

Dalším nejsledovanějším typem postů jsou otázky. Lidi se rádi zapojují do debat, řeší kvízy, hádanky a hlavolamy. Spojte je se svým byznysem a máte se šanci dostat k lidem, které byste svými běžnými posty vůbec nezasáhli.

Třetí místo v nejsledovanějších postech zaujímají obrázky. Přidejte k němu text ideálně o délce 50 znaků a máte hotovo. Co by by mělo být na obrázku? Něco autentického, hezkého, šokujícího... Zkrátka něco, co zase hraje na emoční notu.

Důležité je obsah generovat - ideálně neustále. Většina postů se totiž ke sledujícím nedostane. Algoritmus Facebooku to nedovolí. A promovat všechny příspěvky je finančně náročné a popravdě i neefektivní. S dennodenním generováním obsahu na míru vaší firmě vám můžeme pomoci i my.


Facebook vám s tvorbou postu pomůže

Fotka, video, co dál? Vytvořte obsah pro každý typ postů, které FB nabízí. Na každý typ příspěvku vytvořte obsah z různých šuplíků nápadů - informace, produkt, novinka, vtip, článek, fotogalerie, prezentace... A už máte v záloze 50 postů. Vždy ale přihlédněte k charakteristice brandu. Zachovávejte brandové barvy, fonty a tón komunikace. Také se držte svého konceptu. Pokud jste právnická firma, videa se zvířátky si opravdu odpusťte.

Jaký obsah postu nejvíc táhne?

Už jsem to zmiňovala dříve, nejvíce frčí jídlo, móda, krása a zvířata. Že se ani jedno nehodí k vaší značce? Snad najdete inspiraci tady:

  • prostudujte svou konkurenci, zlatou žílou jsou zahraniční značky,
  • vyberte nejprodávanější produkty,
  • novinky v nabídce i ze života vaší firmy,
  • posty ze zákulisí firmy, úspěchy, aktuální projekty, fuck-upy (ty s rozmyslem),
  • články z vašeho blogu/magazínu,
  • inspiraci hledejte u kolegů, zaměstnanců, partnerů, zákazníků,
  • nebojte se vtipu ani nadsázky,
  • citáty slavných a motta,
  • vytvořte anketu nebo soutěž,
  • spojte obsah se svátkem, výročím či jinou kalendářní akcí,
  • zeptejte se svých sledujících, jak by řešili určitý problém,
  • vygůglete si Jak tvořit FB příspěvky a nasávejte tipy, už jich tam visí desítky,
  • sdílejte zkušenosti svých zákazníků a vyjádřete se k nim (nebojte se pozitivních ani těch negativních).


Otázka za milion „co dnes dát na FB?“

Znáte to, sednete k počítači s tím, že co nejrychleji potřebuje do naplánovaných příspěvků nasypat dost postů na to, abyste měli na pár dnů klid. Ideálně byste měli mít dva až pět postů týdně. Takže jak rychle vytvořit zajímavé a pestré posty na Facebook? Nejdříve si vytvořte harmonogram. Ten je klíčový. Jak to dělám já?

Zjistím, jaké významné dny a svátky se daný měsíc slaví a zhodnotím, jestli jsou vhodným tématem pro mou stránku. Pak si vypíšu všechny novinky, produkty, akce a články z webovek, které je třeba postnout. Mezery pak zaplním citáty, ohlasy zákazníků a sdílením z jiných stránek (vždy s osobním komentářem ve spojitosti se značkou). Připravím si čtyři posty na týden - mám tak rezervu pro vytvoření pátého postu, který vyplyne z náhlých událostí.

Analyzujte a opakujte

Nezapomínejte na reporty. Mějte přehled, co se tento týden, měsíc, čtvrtrok nejvíce líbilo a snažte se rozlousknout, proč měl příspěvek takovou oblíbenost? Bylo to obrázkem? Textem? Nebo časem, kdy jste ho publikovali? Jak to zjistíte? Že ho příště upravíte - text a čas zachovejte, vyměňte jen obrázek. Nebo na stejné téma vytvořte video. Kombinujte a hrajte si s proměnnými. A za čas použijte úplně stejný post jako na začátku a porovnejte výsledky. Nebojte se opakování. Skvělé věci chtějí lidé vidět opakovaně. Viděli jste ten díl Toma a Jerryho, jak Tom hraje na klavír Hungarian Rhapsody? Viděla jsem to stokrát a klidně to ještě stokrát uvidím. Protože je to boží!


I tak nevíte, jak zařídit zajímavý obsah na Facebook po celý rok?

Máte firemní blog nebo magazín? Jestli ne, zvažte jeho vytvoření. Otevřou se vám další dveře, jak zaujmout čtenáře a přitáhnout zákazníky. Články pak můžete použít nejen jako obsah na Facebook, ale i do e-mailingových kampaní.

Že ani blog není ve vašich silách? Pak si zodpovězte otázku, jestli se bez Facebooku obejdete. On totiž není povinný.


Autorka článku: Niki Pavlíková

Obsah, produkty a služby jsou pro propagaci brandu klíčové. Nevíte, jak správně s nimi zacházet? Nebudíte u osloveného publika takový zájem, jaký jste čekali? Napište nám. Mrkneme se na to a na osobní schůzce probereme, v čem je zakopaný pes.