E-commerce: Proč nevydělává a proč se do něj stejně všichni hrnou?

19.10.2020

Češi jsou špičkou v evropské e-commerce. Na počet obyvatel máme nejvíce e-shopů, k dnešnímu datu můžeme nakupovat u 42 258 online obchodů, a to je nejvíce e-shopů na počet obyvatel v Evropě. A tento trend se každoročně zvyšuje, stoupají tržby, obraty, návštěvnosti.

Mít e-shop je zlatý důl. Omyl!

Obrovská konkurence a neznalost tohoto prostředí pohřbívá každým rokem stovky e-shopů. A další stovky pomalu hubnou až úplně vyhladoví. Jen jedna čtvrtina e-shopů má na svědomí 95 % z celkového obratu české e-commerce, zbylé tři čtvrtiny si rozdělují ubohých 5 %. To znamená, že přes 31,6 tisíc e-shopů si měsíčně vydělá asi 250 korun.

Rozjet totiž e-shop tak, abyste mohli svůj byznys řídit z jachty přes telefon a delegováním na spolehlivý tým lidí, je zatraceně těžké. A i když netoužíte po milionech měsíčně do vlastní kapsy, vybudovat si e-shop s pěkným příjmem, je stále velká výzva. E-commerce je extrémně finančně náročná už do začátku. Vzpomínám na jednu svou zaměstnankyni, která mi záviděla, že dělám v oboru, který je tak levný a nenáročný. Velmi rychle zjistila, že je to právě naopak.

„Založit si e-shop je tak jednoduché a levné,“ říkají

Jasně, existují různé free platformy e-shopů a po přečtení pár tipů z helpdesku a blogu pro e-shopaře, si zvládnete vytvořit e-shop sami. Napadá mě k tomu ale jedna analogie. Je to stejné, jako postavit dům z přepravního kontejneru podle YouTube videa. Když se budete držet rad, zvládnete to. Ale zvládnete to coby lajk jako ten profík z videa? Jak dlouho vám to bude trvat? Opravdu jste nakoupili materiál tak výhodně jako on? Neošulili jste některé kroky, protože jste i přes návod nevěděli, jak na to? Vydrží domek bez újmy a oprav jednu sezónu nebo pět, patnáct? Pokud s tímto oborem nemáte absolutně žádné zkušenosti a jste na to sami, budete se rozjíždět velmi dlouho a vydáte více financí, než si zpočátku vůbec připustíte.

E-commerce není jednoduchá ani levná. Pojďme se podívat jen na prvotní hlavní náklady, které budete řešit:

  • Doprava, cena za balící materiál, vybavení kanceláře, realizace webu.
  • Promo poplatky - výkonnostní systém vypadá na první pohled jako win win a fér, ale rychle zjistíte, že tomu tak není. Spočítejte si, kolik vydělá platební brána za převody u 1000 plateb měsíčně - je to pecka co? Pro nezkušené: je to asi jako plat jednoho zaměstnance.
  • Experti. Zkoušeli jste sami upravovat XML feedy pro napárování do Heuréky a Zboží.cz? Nebo provést změny v CSS? Nebo udělat ve fakturách reverse charge? Nic z toho se nenaučíte ze dne na den.
  • Produkty. Kolik vás bude stát naplnit sklad?
  • Režie. Smiřte se s tím, že podstatná část výdělku půjde do kapsy někoho jiného - reklamních agentur, právníků, partnerů, bank, dopravcům, platebních brán, PPC kampaní.

Jedna paní povídala a váš e-shop je v háji

E-commerce dbá na reputaci. Více než 50 % nakupujících online si před nákupem nejprve zkontroluje e-shop a samotný produkt v recenzích. A tady dávejte pozor. Protože Čechům je přirozenější si stěžovat než chválit. Stačí jedna negativní recenze a už se v tom vezete. Co na tom, že negativní reakce zákazníka je neopodstatněná, protože si dostatečně nepřečetl instrukce. V tomto případě vás může zachránit (nebo i pohřbít) vaše odpověď - samozřejmě, že se zákazník opět ohradí svými vyfabulovanými argumenty. Odpověď nesmí být drzá, zesměšňující ani arogantní. I když zákazník nemá pravdu, chováme se profesionálně a předkládáme fakta - citace, printscreeny, instruktáže. I tak se ale řada dalších čtenářů přidá na stranu kritika. Psychologie takto prostě funguje. Statistiky říkají, že hoax a fake zprávy se šíří internetem rychleji než fakta. Jsou zkrátka šťavnatější, burcující emoce, přitažlivější. Pravda je nuda.

Příklad za všechny: Zákaznice si u vás koupí kulmu o které řekne, že nenatáčí vlasy tak, jak bylo ukázáno na ilustračním obrázku. Věřte, že velké procento čtenářů bude hanit výrobek nebo vás, ale ne zákaznici, která je nešikovná a s perfektně fungují profi kulmou neumí pracovat.

Prvních pět let si pravděpodobně vyděláte tak akorát na život

Jestli si představujete, že si založíte e-shop a za pět let už ho budete řídit z jachty ve Středozemním moři, tak vám držím palce. Pravděpodobnější scénář ale je, že budete mít tak akorát na zaplacení chodu e-shopu a vlastní výplatu. Na docela slušnou výplatu budete mít až po pěti letech. První pětiletka je totiž extrémně finančně náročná na marketing, vytvoření týmu, zázemí, obchodních vztahů a celkový rozjezd. I když se vám podaří rozjet e-shop do tří let, raketový růst vás může dostihnout a převálcovat. Pamatujete na českou jedničku v prodeji nábytku online MT-nábytek? Během pěti let se z malinké firmičky o dvou lidech stal kolos s 200 zaměstnanci, vozovým parkem, sklady v Brně i Praze, rotou ajťáků a týmem odborníků v e-commerce, jejichž články čtete jako dogma a chodíte k nim na školení. Po pěti letech ale přišla insolvence. Nezvládli totiž raketový růst a přechod na nový systém.

Pozvolný růst je klíčem k vybudování pevné základny a každoroční vyšší obraty. Najít ale hranici mezi sprintem a loudáním, které vás také dostane na smetiště neúspěšných projektů, je těžké. Naštěstí ne nemožné. Věřte agenturám a odborníkům, kteří mají za sebou známé fungující projekty.

E-commerce láká všechny bez ohledu na to, jestli mají dobrý nápad

E-commerce je zákazníkem sama sobě. Propaguje sebe jako skvělý produkt pro každého. Online se prodává úplně všechno a lidi kupují online úplně všechno. Věděli jste, že na internetu můžete koupit sloní trus a poslat ho anonymně jako „dárek"“někomu, kdo si hovno fakt zaslouží? Není důležité, jestli je váš produkt skvělý. Je důležité vědět, jak ho prodat. Pokud nevíte, poraďte se s těmi, kteří se prodáváním živí už nějaký ten pátek. Investicí do jejich služeb si ušetříte měsíce i roky zkoušení, slepých uliček a vyhozených peněz.

Pokud na odborníky nemáte finance nebo vám tato investice přijde velmi riskantní, udělejte si analýzu offline prodejních metod, které váš produkt dostanou k mase lidí.

Kdo tedy v e-commerce vydělává?

Bezpečně v prostředí online prodejů vydělávají:

  • Freelanceři. Jo, i my Obsahovka na míru v tomhle pojetí prostě vyděláváme. Kromě benzínu, který projedeme, připojení k netu, placení pár grafických programů a telefonu prostě neplatíme nic. Je to náročné jen na hlavu a know how. Do know how jsme ale také investovali. Nenarodili jsme se jako odborníci na content a copy. Učíme se, platíme za vzdělávání a pracujeme v tomto oboru přes deset let. A každý den se učíme novinkám, o které plně zaměstnaní CEO nemají díky pracovnímu shonu šanci zakopnout.
  • Provideři e-shopových řešení. Nicméně pánbůh díky za ně, jsou to naprostí machři.
  • Rádci a konzultanti. Ti féroví si odměnu zaslouží. Ti ostatní manipulují s vašimi prostředky bez smyslu odpovědnosti za astronomickou hodinovku.

Prosím, neberte to jako útok na veškeré poskytovatele výše zmíněných služeb. Většina z nich dělá svou práci skvěle a poplatky a cenová politika má ve svém nastavení důvod. Ani oni na tom často nejsou lépe, než vy. Takto je prostě nastavený trh a podnikat v tomhle raketovém sektoru rozhodně není žádný med.

Pokud vyberete férové partnery a budete mít promyšlenou obchodní strategii, věřte, že jednoho dne vám váš e-shop přinese tu vysněnou výplatu a jistotu, kvůli které jste to obří ruské kolo roztočili.

Autorka článku: Veronika Lonská

Často jsem z prostředí a fungovaní české e-commerce unavená. I když na různých setkáních profíků, nadšenců a začátečníků vypadá toto odvětví jako prostředí plné pozitivně naladěných férových osobností, i tady jsou byznysmeni s ostrými lokty, pijavice a lenoši. E-shopaření, online marketing a weby ale miluju. A vím, že většina chce to, co já. Zdravou konkurenci, rostoucí obraty a pohodu.