Profíci na Instagramu. Kteří vám pomohou a kteří si na profíky jen hrají?

17.02.2021

Instagram je prý nový Facebook. Dá se na něm skvěle propagovat téměř každá značka, firma a jméno. Původně to byla platforma určená pro zábavu (původně dokonce jako nezávislá společnost bez reklam, avšak jen do doby, než ji adoptoval Facebook). Sdílet fotky a videa, komunikovat s přáteli, navazovat nové vztahy. Postupně, stejně jako u Facebooku, se ale začaly profilovat silné influencer profily a brandy. Přidal se marketing a z Instagramu je nový Facebook - síť prošpikovaná reklamami, důmyslnou strategií zacílení a neuromarketingem. A také samozvanými odborníky, pijavicemi, rychlokvaškami a kopíráky - zkrátka těmi, kteří o své práci moc neví (ať už úmyslně nebo neúmyslně) a neumí ji natolik dobře, aby si zasloužili vaše peníze. Dejte si pozor na odstrašující případy.

Od těchto služeb a agentur dejte ruce pryč.

Platformy, propojující influencery a firmy

Možná jste se již setkali s obchodními zástupci podobných firem vyznačujících se neobvyklou familiérností a tahem na branku. Vězte ale, že za kampaň zaplatíte polovinu ceny, když si ji zprostředkujete sami. Počítat musíte pouze s tím, že spolupráce s influencery je ve většině případů extrémně komplikovaná a zdlouhavá.

Ani platformy, na kterých spolupráci domluvíte, vám negarantují seriózní jednání z obou stran - vaší a strany influencera. Vše je o důvěře a o tom, že natrefíte na fungujícího a férově jednajícího blogera. Platforma vaše investované prostředky totiž neochrání.

Tato služba je vhodná ve chvíli, kdy máte agregované dostatečné finanční prostředky na to, abyste udělali velkou kampaň s více influencery. Jednorázová investice je totiž z mnoha důvodů často výkřikem do tmy: chybí omnichannel propojenost a komplexní povědomí o značce a nemusí se povést. Kvalitní marketingový mix influencerů a správné načasování dokážou zajistit trefnou kampaň.

Kdy je použít: Když jste velký nadnárodní koncern a vaše marketingové oddělení má dost času na vyhodnocování každého influencera zvlášť.

PR Agentury a experti bez smlouvy a dobrých webovek

Jejich web nemá profesionální fotografie, samozvaný online expert často nemluví na kvalitní mikrofon, ale rychle, snadno a efektivně vás naučí, jak být dobrý markeťák. Jeho praxe? Stáž v agentuře a neúspěšná snaha o vlastní projekty. Jen za 9 990,- Kč bez DPH a za týden už budete umět řídit společnost tak, že další kvartál budete byznys řídit z karibské pláže.

Většina z PR expertů nikdy nepodnikala nebo ani nepracovala na jednom projektu déle než rok. Mnoho z nich se rekrutovalo z řad agenturních zaměstnanců a blogerů. Roční cvakání PPCček za pravidelnou výplatu je totiž dostatečně poučilo o životě tam venku.

O jejich práci nemáte žádný report, v tom lepším případě. V tom horším nemají ponětí, co by vlastně měli dělat - nejspíše vám nabídnou model, o kterém se dočetli v jednom z online kurzů marketingu nebo "obšlehli" od skutečných profíků.

Kdy je použít: Když jste si jistí tím, že vás nepodvedou. Když se nejedná o někoho na volné noze s podpisem z Canvy, ale o člověka s všeobecným rozhledem a orientací v obchodním právu a ve svém oboru. Bez ega, s pokorou a se slušným chováním. Berte školení od renomovaných společností a popřemýšlejte, zda není lepší si na PR najmout profíka.

Experti na online marketing, kterým je pouze 25 let

Ačkoliv nadaných super talentů je na dětském Youtube více než dost, kromě recenze videohry málokdo z nich řešil to, že mu prádlo pere pořád máma.

Fakturu vystaví starší kámoš nebo firma rodičů. Existuje ale druhá skupina - to je několik velmi úspěšných podnikatelů s dnes skvělým byznysem, kteří se rekrutovali z řad podnikatelů už na střední. Nebojte se najmout takový talent.

Vaše cílová skupina pravděpodobně nejsou teenageři. Volba barev, tónu sdělení i způsob prezentace vašich produktů musí být profi. Ověřte si portfolia, recenze a realizované projekty. To ostatně dělejte u jakékoliv firmy, agentury, freelancera.

Kdy je použít: Když víte, co chcete a dokážete svůj marketing uřídit (analyzovat a projektově vést) sami. Když máte dostatek zkušeností a dovedete posoudit, zda práce, kterou "nováček" vykonává, je skvělá a zároveň levnější, než dílo provedené jednou z agentur. Když výsledek nevypadá jako z 90. let a váš markeťák dokáže zacílit i na jinou skupinu, než svoji vlastní. Dvacetiletá studentka si totiž kabelku za 25 tisíc nekoupí a úroveň vašich marketingových výstupů musí odpovídat levelu vašich nakupujících.

Influenceři vydělávající desítky a stovky tisíc

O něco širší je skupina takzvaných velkých influencerů. Slyšeli jste již pojem mikro influencing? V dnešní době je firmami stále více využívaný, a to hned z několika důvodů. Za prvé jsou velcí influenceři drazí (bez ohledu na to, zda se kampaň s nimi povede). Malé influencery naopak často vybarterujete a již jen dáváte pozor na to, aby si produkty nestrčili do kapsy a nezačali dělat mrtvého brouka. Připravte se na to, že s většina influencerů takto pracuje a vy budete stát před rozhodnutím, zda se na tento typ propagace vykašlat úplně nebo se začít soudit s extrémně časově vytíženými mámami na mateřské o nedodržení termínu a nesplnění závazků.

Spolupracujte s těmi, kteří dodržují termíny a obsah domluveného proma. Pokud influencer tvrdí, že těžce maká a přitom postuje každý týden nové kabelky, je něco špatně. Neplaťte influencerům předem - nikdy a žádnému. Smluvní vztah, který s influencerem uzavíráte, je stejný jako s kýmkoliv jiným - vzájemně se musí dodržovat odsouhlasené podmínky. Klaďte důraz na dodržování termínů, volbu produktů, volbu promo formátu, který sedí vám a ne jen druhé straně, a dejte si pozor na pomluvu na internetu. Je trestná. Nebojte se jí bránit.

Většinou se jedná o superlidi zvládající několik povolání naráz, proto za post berou několik tisícovek až sto tisícovek. Jejich čas je totiž drahý jako čas špičkového neurochirurga. Mění svůj těžce vypracovaný osobní prostor za peníze. Výdělek za vlastní soukromí je náročný a draze vykoupený. Spousta influencerů vám pomůže ke skvělé propagaci firmy.

Kdy jich využít: Určitě chcete dodat svému produktu skutečné hodnoty. Promyslete to a podle toho volte mezi kvalitou a kvantitou. Spolupracujte s takovými lidmi, kteří si uvědomují, že komunikují se skutečnými firmami, a dodržují obchodní principy.

Profesionální fotograf

Umí telefonem vyfotit skvělé fotky na svoji zeď. A teď vám nabízí, že tu samou službu udělá pro vás. Možná stojíte před volbou, zda si obsah Instagramu nenafotíte sami - možná je to správné řešení. A možná jste zoufale kreativně nenadaní a také nemáte čas, protože řídíte podnik.

Jestli je fotograf profík nebo ne o něm vypovídá pár kritérií - zveřejněná práce, recenze, cena versus flexibilita, čas realizace (od domluveného focení až po odevzdání práce).

Instagram je postavený na vizuálu, grafice a designu. Vybírejte fotografy, kteří jsou vám oborově blízko, kteří vám jasně řeknou, kdy odevzdají práci a kolik bude celá akce stát. Při uzavírání spolupráce si jasně definujte, co očekáváte, v jakých formátech fotografie očekáváte, zda chcete uvádět umělcovo jméno na svých fotkách a jestli si umělec bude moci zařadit fotografie do svého portfolia.

Fulltime matka recenzující vše, co jí přijde pod ruku

Profesionální maminky poznáte tak, že mají stejný přehled o věcech pro děti jako sportovní redaktor o sportu. Proč ne? Každý máme své téma, které nás zajímá. Potíž je v tom, že řada maminek zpropaguje cokoliv. Jejich profily se hemží slevovými kupony na vše - od odsávačky na mléko až po kupon do známého fashion e-shopu. Nemají žádné zacílení a efekt mají do doby, kdy jim publikum věří. Od určitého momentu je počet jejich sledujících nerelevantní. A to asi není to, co chcete...

Najděte si maminku, která má ucelený vizuál - sleduje jeden směr, cenovou relaci, styl komunikace, která má homogenní publikum, které je aktivní.

Kráska, která má zřejmě lepší život, než vy

Opravdu ráda soutěží o to, aby měla co nejméně odpadu v domácnosti. Doma se jí nikdy neválí účty za elektřinu, rok od roku má na stole nejnovější diář za dva tisíce a každý den má dostatek času na to, aby si udělala mikromasáž obličeje. Vždy si najde čas na sledování všech zahraničních blogů o módě a dostatečný příjem na to, aby si všechny outfity pořizovala. Kdy chodí do práce, je vám ale záhadou.

Její garsonka nebo dům u lesa je plný sušených květin, kovbojských klobouků a lapačů snů. Inzeruje v podstatě reklamu na dokonalý život. Zamyslete se - postujete na zeď ve chvílích štěstí? Máte v sobě potřebu sdílet s lidmi své soukromí ve chvílích, kdy jste opravdu spokojeni a máte čas fotit kuře pečlivě naaranžované v dokonalé domácnosti, když zrovna prožíváte nejúspěšnější chvíle své kariéry? Podle psychologů je potřeba sdílet obraz o svém dokonalém životě nejsilnější ve chvílích, kdy toužíte po pozornosti širokého okolí, ve chvílích, kdy se vám nedostává uznání od vlastní rodiny, dětí a partnera a také, když se zrovna nudíte.

Nejraději by žila uprostřed lesa nebo v centru New Yorku, ale zjišťuje, že by jí tak chyběli kamarádi a její Apple by na statku nešel do ničeho zapojit, protože by v divočině nemusela mít elektřinu. Pozérství. Povrchnost. Tyto "influencerky" nevytvářejí unikátní autentický obsah. Jen kopírují hygge/boho/swag/atd lifestyle jiných. Nekopírujte. Hledejte osobitost. Sociální sítě jsou líhní mnoha nadaných umělců a influencerů.

Uvědomte si, že Instagram pro vás nemusí být nejlepší kanál

A to hned z několika důvodů. Jednak se na Instagramu pohybuje pravděpodobně úplně jiná cílová skupina, než jste vy. Pojďme si to shrnout...

Patříte mezi věkovou skupinu 30+? Podnikáte v jiném oboru, než je sport, výživa, fitness, móda, kosmetika, cestování? Co když podnikáte ve stavebnictví? Ne každý výrobní komponent lze prezentovat fotkou krásného domečku. Vyrábíte plastové uzávěry a mezi vaše zákazníky patří firmy v obalovém průmyslu? Ne, na Instagramu vás nikdo sledovat nebude. Kreativně lze pojmout Instagram pro propagaci věcí, které do lifestylu zdánlivě nepatří. Smiřte se však s tím, že klasický "online" markeťák nikdy žárovku ani výrobně-adhezní technologii nepropagoval. Pokud zakázku do B2B neodmítne rovnou, pravděpodobně si po úvodní schůzce s vámi vygooglí, co je to vlastně rozdíl mezi B2B a maloobchodním prodejem. A vězte, že na experta se zkušenostmi z korporátního marketingového oddělení na Instagramu nenarazíte.

Na Instagramu tak vesele propagujte produkty pro miminka a kojící matky, teenagery, ženy a muže milující fashion blogery a módní časopisy. Ale pokud se věnujete korporátní klientele, hypotékám či dodáváte nanotextilie, můžete Instagram s čistým svědomím zahodit jako naprosto zbytečný nástroj, který vám sežere čas a peníze.


Autorka článku: Veronika Lonská

Často jsem z prostředí a fungovaní české e-commerce unavená. I když na různých setkáních profíků, nadšenců a začátečníků vypadá toto odvětví jako prostředí plné pozitivně naladěných férových osobností, i tady jsou byznysmeni s ostrými lokty, pijavice a lenoši. E-shopaření, online marketing a weby ale miluju. A vím, že většina chce to, co já. Zdravou konkurenci, rostoucí obraty a pohodu.