Ultimátní návod, jak přežít několikatýdenní home office a izolaci

29.03.2021

Ne a ne se zbavit koronavirové atmosféry. Ne a ne se zbavit nutnosti pracovat z domova. Já tedy pracuji z domu už několik let, ale často to střídám s docházením do kanceláře, s schůzkami v zahraničí nebo v jiných městech, dříve jsem často chodila do cowork center nebo kaváren. To proto, že i doma můžete chytnout „schízu“ - a pokud máte děti, tak o dost dřív. Možnost pracovat z domu považuji za obrovskou výhodu a velmi mi to vyhovuje. Ale jak se říká, všeho moc škodí.

Nejprve bych chtěla podotknout, že home office, pokud zrovna nemám schůzky, mívám vcelku pravidelně. Doma práce leckdy udělám víc. Lépe se soustředím, mám po ruce jídlo, nemusím se zabývat ranním líčením ani outfitem, můžu odběhnout do lesa na kratší kondiční běh a do telefonu mluvit od rána do večera, aniž by mě někdo poslouchal nebo rušil. A to nemluvím o práci v noci, která mi v případě, že potřebuji být maximálně efektivní v hluboké práci, pomáhá svým tichem a absencí rušivých telefonátů.

Tento model mi perfektně vyhovuje. Nicméně aktuálně jedeme v extrému všichni. Kdo přímo nepřišel o práci často pracuje méně, než kolik mu stačí k živobytí. Ti šťastnější z nás prostě jenom dělají z domu nebo dostávají většinu platu. Covidová pandemie ovlivnila i segmenty, které běžná krize nezasáhne.


Jak home office přežít bez ztráty kytičky?

Jak ale přežít neverending home office - dennodenní stereotyp, stejné prostředí, nulovou sociální interakci a další pasti, které práce z dobu přináší? Přinášíme vám stručný checklist toho nejdůležitějšího, co možná odporuje hipsterským trendům, ale dodržováním znásobuje efektivitu a vede k jedinému cíli: Konec pracovní doby před desátou večer, oddělení pracovního života od volného času.

  • Nehrajte si s gadgety. Mají sice stimulovat mozek, ale taky žerou čas. Nepotřebujete na telefonu sledovat strom, jak roste. Raději se dlouhodobě nepřetěžujte a dělejte svoji práci harmonicky - dle priorit a postupně, jedno po druhém.
  • Nepište si s přáteli. Jestliže máte problém neotvírat Facebook a každou půlhodinu nelustrovat Instagram, mobil nechejte v jiné místnosti a pro práci na počítači si vytvořte speciální účet, kde nebudete mít v záložkách žádné prokrastinační webovky. Cold Turkey a podobné aplikace na zmrazení nechtěných webovek a aplikací již nepoužívám - dokážou shodit i ten nejnabušenější počítač.
  • Měřte čas, který nad prací strávíte. My v Obsahovce používáme například Toggl. Nic nenaštve víc, než vlastní slimáčí tempo. Už jste slyšeli o tom, že dobu strávenou na projektu určuje čas, který na něho máte k dispozici? Doba na prokrastinaci byla naposledy OK na vysoké ve zkouškovém.

  • Dodržujte stejný režim, jaký jste měli v kanceláři. Chodili jste na kafe v jedenáct? Okej, tak si ho dejte. A ne že ještě posbíráte suché prádlo ze sušáku, to jste v kanclu určitě nedělali. I doma lze oddělit pracovní zónu od té odpočinkové (vyzkoušeno) a to samé lze udělat s časem. Pokud vás práce příliš stresuje, odřízněte ji v podvečer jasně danou relaxační činností (masáž, procházka, jóga, seriál, možností je nespočet).
  • Znáte techniku Pomodoro“? Jde o organizaci pracovního času, který stojí za vyzkoušení. Vysvětlovat ho nebudu, snadno to vygůglíte. Váš mozek je sval a to, jak jej budete trénovat, je jen na vás. Nejste pasivními příjemci nálad své vlastní mysli! Na to je dost času o víkendu nebo večer u skleničky vína.
  • Hudba pomůže, ALE! Ale musí to být ta správná hudba. Najděte si ambientní hudbu, ta je vytvořena pro soustředění, studium a relaxaci. (Ale mezi námi, jsou dny, kdy nic nevyventiluje frustraci lépe než Prodigy).
  • Nezůstávejte v pyžamu. Hoďte na sebe alespoň tepláky.
  • Pokud můžete, nepracujte na jídelním stole. Moje fyzioterapeutka, pán bůh jí žehnej, potvrdí, že rovnat krk a poslouchat nářky z nevolností způsobené zablokovanou krční páteří, za to nestojí. Notebook v posteli je totální zvěrstvo, zákaz!
  • Potřebujete se vyspat nebo máte totální KOPR*? Smiřte se s tím, dejte si volno a využijte ho k dobití baterek, inspirace a chuti zvládnout pracovní úkoly další den. Lepší jeden špatný den, který proměníte v relaxaci, než to táhnout celý týden. Stejně v sobě rychlost a energii nevykřešete. Stejný postup volte v případě rýmy.
  • Nemějte aplikaci úplně na vše. Mít appku na každý úkol je zbytečná hipsteřina a zabírá čas. Napadlo vás, že čas, který strávíte nad "automatizací a budováním efektivity", kterým se dnes tak láskyplně říká lifehacky, je spíše čas vyhozený do koše a novou formou prokrastinace?
  • Nepřepínejte se, nesnažte se strhnout rekord a ani neaspirujte na workoholika. Udržujte zdravý poměr času práce × volno. Půl roku přepínání zničí játra večerní ventilací pracovního přepětí vínem a vyvolá chronickou únavu, která se zakousne do organismu jako tasemnice.
  • Větrejte a choďte na balkon (ne kouřit). Nebo do lesa. A provádějte cvičení očí a face jógu.
  • Pro dámy: řiďte se svým menstruačním cyklem. Na call se lehce naličte. Nebudete vypadat jako troska. Nebo jako teenager. Zkuste vydržet nalíčená až do večera. Naši muži to ocení. I když vás běžně vídají doma s mastnými vlasy, roční dávkování vzhledu a´la lesana zničí sexuální touhu i v největším zálesáku.
  • Chybí vám lidi, už si nepamatujete vlastní hlas a bojíte se, že jste ztratili komunikační dovednosti? Domluvte si video call - s kolegou, přáteli, mamkou (bude ráda). Nebo choďte na schůzky do přírody. Já už jich takhle měla asi šest a přirovnala bych to k doporučovaným poradám ve stoje - neřešíte blbosti, nezabýváte se small talk a kompenzujete hodiny strávené v autě i za volantem. 2v1. Skvělé!
  • Zpestřete si pracovní náplň a přihlaste se na online školení. Je k tomu ideální doba — s online školeními se roztrhl pytel, něco se naučíte a vylezete ze stereotypu.

* KOPR = zkratka pro "ku*evský odpor k práci"


Ultranávod na megaplodný homeoffice neexistuje

Pokud si přečtete návody na život na téma Jak se soustředit na hlubokou práci, Jak pracovat jen 4 hodiny denně, Jak být více houževnatí a Jak lépe spát, určitě vás vtáhnou do děje a vytvoří vám hloubavé chvilky plné nadšení a stoprocentní jistoty, že teď se váš život dozajista změní.

Jenže ono se pak prostě nic nestane.

Vyhodili jste tři stovky za návodnou literaturu a místo čtení kvalitní beletrie se ochudili o několik hodin života. Některé změny vám dojdou, ale až po letech nebo měsících drobných změn a usilovné práce tvoření zdravých návyků a harmonizace pracovního času s osobním volnem. Je to jako s hubnutím — taky nezhubnete přes noc. Na home office si nezvyknete hned, potřebuje čas a disciplínu.

Nezbývá než doufat, že covidová opatření brzy skončí. A také, že celá tato éra bude mít příznivý vliv co se týče změny společenského přístupu k digitalizaci a efektivity práce. Ne každý totiž může pracovat z domu, a ne každému práce na home office vyhovuje. Ztráta denního režimu, sociálních styků a neschopnost soustředit se na výkon doma není chybou jednotlivce, ale prostě jen dílem povahového nastavení.


Autorka článku: Veronika Lonská

Často jsem z prostředí a fungovaní české e-commerce unavená. I když na různých setkáních profíků, nadšenců a začátečníků vypadá toto odvětví jako prostředí plné pozitivně naladěných férových osobností, i tady jsou byznysmeni s ostrými lokty, pijavice a lenoši. E-shopaření, online marketing a weby ale miluju. A vím, že většina chce to, co já. Zdravou konkurenci, rostoucí obraty a pohodu.